20 spørgsmål til professoren

1. Hvorfor valgte du netop din destination?
Jeg valgte min destination (USA, Canada & Mexico), fordi jeg synes det var en fed blanding af forskellige klimaer. At starte i flere meters sne og storslået natur, til at ende i 35 grader ved en strand – det var den perfekte kombination.

2. Lærer man hinanden at kende, inden man tager afsted?
Der er afrejsemøde ca. 5 uger inden man rejser. Her får man en hel dag, i selskab med dem man skal rejse med. Så der er mulighed for at lære hinanden en smule at kende, men derfor er der stadig masser af sommerfugle i maven, når man mødes i lufthavnen.

3. Hvad var den vildeste oplevelse?
Uden tvivl at riverrafte i Yosemite Nationalpark. At suse ned af en flod med iskoldt vand skabte et magisk øjeblik, fyldt med adrenalin og grin.

4. Hvordan var stemningen på holdet?
Ubeskrivelig! Det blev virkelig som ens anden familie. Alt fra jokes til seriøse snakke fandt sted, og det bånd vi knyttede var fantastisk.

5. Hvilken sang minder dig altid om turen?
Af uransagelige årsager endte ”De skal ha’ baghjul nede i touren” med at blive den mest spillede sang på hele turen. Hver gang jeg hører den, er jeg med det samme i dansehumør, og savner alle mine højskolevenner helt vildt.

6. Beskriv dit højskoleophold med 3 ord
Eventyrligt, Udfordrende og Lærerigt.

7. Hvilken taske havde du med?
Jeg havde en 60 liters vandrerygsæk med, og den passede fint i størrelsen. Derudover havde jeg en 20 liters rygsæk med som håndbagage. Den var også super-praktisk at have med på vores dagsture.

8. Hvordan var undervisningen?
Den var på ingen måde som anden undervisning, jeg før har fået. Den var legende, eksperimenterende, sjov og utroligt givende.

9. Hvor tit ser man sine højskolevenner, efter man er kommet hjem?
Det skifter meget fra hold til hold, og kommer også meget an på, hvor tæt man bor på hinanden. Mit hold ses cirka et par gange om året, og så ses jeg oftere med dem jeg bor tæt på.

10. Hvor var det bedste sted i boede?
I vores outrodage havde vi lejet et mindre resort, så vi havde hele stedet for os selv. Det var ren afslapning og luksus og vi havde en kæmpe pool og den smukkeste udsigt over den mexicanske jungle.

11. Var det for længe at være væk?
På ingen måde, nærmere modsat. Da vi først kom afsted fløj tiden, og 3 måneder virkede som ingen tid.

12. Hvad var den største udfordring?
At pakke hele mit liv ned, forlade den faste og velkendte hverdag i Danmark, og rejse afsted med helt fremmede mennesker. Det krævede virkelig en dyb vejrtrækning, men det var det hele værd.

13. Hvad kan man lave i friugerne?
Der er ret meget frit valg i forhold til friugerne. Man kan både lave noget sammen hele holdet, eller splitte op i lidt mindre grupper. Friugerne er en god mulighed for at få opfyldt sine personlige ønsker, og dermed opleve andre lande eller byer.

14. Hvordan undgår man at pakke for meget?
Det er stort set umuligt at have pakket for lidt! Mit bedste bud ville være at tænke: ”jeg kan altid købe ting undervejs”.

15. ”Hvor meget havde du med i lommepenge?”
Det varierer meget fra ophold til ophold og personligt, hvor mange lommepenge man bruger. Jeg endte med at have brugt cirka 60.000 kroner i lommepenge, de gik bl.a. til mad og dagligdags-ting, men også mange fede oplevelser som blandt andet at komme i Universal Studios.

16. Hvad savnede man mest hjemmefra?
Rugbrød!

17. Hvordan var relationen til underviserne og destinationslederen?
De blev ret hurtigt en del af holdet, på lige fod med os elever. De deltog i det meste af det sociale, og var uvurderlige at have med.

18. Hvordan fungerede madlavningen?
For det meste købte vi ind og lavede mad selv, ofte i mindre hold. Cirka en gang om ugen tog vi ud og spiste, men det skifter meget fra hold til hold, alt efter hvor billigt mad er i det land, man er i.

19. Hvad laver man, når der ikke er undervisning?
I weekenderne lavede vi ofte større ting som udflugter og arrangementer. I hverdagene var det tit bare afslapning, hvor vi boede, eller små ture i lokalområdet. Vores undervisere var ret fleksible med programmet, så hvis vi havde brug for tidligere fri eller at få rykket undervisningen, til en helt anden dag, var der god mulighed for det.

20. Hvis du kunne vælge om, havde du så stadig valgt HÖJSKOLENDK?
Uden tvivl! Det var de bedste måneder i hele mit liv, fyldt med eventyr, venner for livet, selvudvikling og ubeskrivelige oplevelser.

Mathilde Skadhede
Elev – USA, Canada & Mexico 2018