8 grunde til du IKKE skal rejse med HÖJSKOLENDK

At rejse er helt klart noget af det fedeste i verden, og når du så ovenikøbet kan kombinere det med et højskoleophold, gør det det kun lidt federe. Så hvorfor er det lige jeg påstår, at der er OTTE forskellige grunde til du IKKE skal rejse med HÖJSKOLENDK?
Det vil jeg fortælle dig nu…

1. Din rejselyst vækkes til live
Efter en rejse med HÖJSKOLENDK bliver det at rejse nok aldrig helt det samme igen. Men en rejselyst bliver helt klart vækket til live, den falder ikke i søvn lige foreløbig. Du kan ikke bare sådan lige, lave en tjekliste med destinationer, for der kommer jo hele tiden nye destinationer der skal opleves, og mål og drømme som skal indfries. Desuden strejfer tanken om endnu ét højskoleophold dig også hen ad vejen. Men intet ville kunne måle sig med de oplevelser og de dejlige venner som du har med i rygsækken nu.

2. Du får alt for mange nye venner
Årh, hvor er det altså også besværligt, 3 måneder sammen med så mange fede og spændende mennesker, som nærmest er din nye familie. I bliver undervist sammen, griner sammen, græder sammen, flytter grænser sammen, I laver ALT sammen! Men hvor er det altså bare træls, at du har en helt ny familie spredt rundt omkring i landet, specielt når de er så fantastiske.

3. Familie og venner kommer til at hade dig lidt
Heldigvis ikke helt, men nok en lille smule. De bliver nok lidt misundelige og trætte af at høre om din tur og dit eventyr på et tidspunkt. De har jo ikke haft den samme fede undervisning eller haft vilde oplevelser med søde nye venner fra dit ophold. De bliver muligvis lidt misundelige, særligt venner og veninder der bare ikke selv har råd til en tur lige nu. Du smider billeder op på diverse sociale medier og de gider ikke engang at like det mere.
Men altså, heeeelt seriøst, de kan da bare se at komme af sted selv så!

4. Du bruger alt for mange penge
Alle de penge du har brugt flere måneder på at spare op, spenderer du bare på alt muligt ufornuftigt, som dykkercertifikat eller noget andet fedt adventure. Det er jo det rene pengespild, når du kan bruge de penge på dyrt studiemateriale eller en lidt for høj elregning fra sidste måned.

5. Vækkeuret bliver din værste fjende
GAAAAB! Og sure morgenminer findes bare ikke når du rejser rundt med HÖJSKOLENDK. De kedelige morgenrutiner er sat på standby og du sætter kun vækkeuret, fordi du skal ud at skydive eller have spændende undervisning af entusiastiske og engagerede lærer. Det er simpelthen bare ikke det samme som et irriterende vækkeur der ringer en mørk vintermorgen herhjemme i Danmark. ”Åhhh altså, så lad mig da sove videre”.

6. Du bliver udfordret alt for meget
En rejse med HÖJSKOLENDK kan føles som en slags eventyrlig dannelsesrejse. Der er så meget fokus på det enkelte individ og det kan virke overvældende at arbejde sådan i dybden med sig selv. Det hele handler om dine drømme, dine mål og dine ønsker for livet. Gennem undervisningen, der både er lærende og legende, bliver du mødt af inspirerende undervisere, der hjælper dig til at flytte dine grænser og sørge for at du bliver en stærkere og mere sikker udgave af dig selv. Det er enormt udfordrende, men det giver dig mere mod på alt det skønne, livet har at byde på.

7. Rejseblues
Du har måske hørt om Roskildeblues? Det føles helt forfærdeligt at være alene, efter en uges intensivt fællesskab. Den samme følelse får du efter 3 måneder med HÖJSKOLENDK, det kaldes bare rejseblues og det er meget værre. Muligvis det ALLERværste. Det gør ondt helt inde i sjælen, det føles bare ikke fair, at du skal have så frygtelig en følelse i kroppen ovenpå så fantastisk et eventyr. Den famøse rejseblues kommer snigende omkring én til to uger efter hjemkomst. Du savner alt og alting fra din rejse. Dine nye bedste venner, duftene, maden, området og sågar undervisningen (det regnede du ikke lige med, hva’?!). Det eneste der faktisk hjælper er, at dagen efter hjemkomsten planlægger I allerede at skulle ses igen – åh, det hjalp altså!

8. Din rejse med HÖJSKOLENDK bliver den bedste i hele dit liv
Alt hvad der sker herefter, kan aldrig komme op på samme niveau som dit højskoleophold. Der går nærmest ikke en dag, hvor du ikke tænker tilbage på dit ophold, og når du genser dine billeder, bliver du nærmest helt dårlig af savn. Intet kan sammenlignes med dit unikke højskoleophold, med det stærke sammenhold og spændende udfordringer.

“Jeg fortryder virkelig at jeg rejste med HÖJSKOLENDK.” – har ingen nogensinde sagt. Nogensinde.
Skynd dig af sted, det er aldrig for sent!

Laura Ovidia Pedersen
Elev – Caribien & Hawaii 2017/2018