Det største kulturchok

Jeg kan tydeligt huske dagen, hvor jeg endelig indrømmede overfor mig selv, at ud af alle de rejseorganisationer og muligheder jeg havde undersøgt for mit sabbatår, så lød HÖJSKOLENDK lidt mere tiltalende end de andre. Derfor meldte jeg mig til et af deres infomøder i Aarhus.
Jeg skal her ikke være bleg for at indrømme, at jeg ikke anede hvad jeg gik ind til. Jeg sad på den forreste række, tredje stol fra vinduet med min brochure og en kuglepen for at notere de ting, som fangede mig mest.

Til infomødet blev der slynget en hel masse gode informationer i hovedet af mig, men det der virkelig fik mig solgt, var ikke noget jeg kunne notere.
Jeg kiggede op fra mine noter et øjeblik, og blev fanget af et helt særligt blik som en af de piger – der sad til infomødet som tidligere elev på et Mellemamerika ophold – havde: Et blik af følelse, et blik af en helt speciel oplevelse, som jeg ikke kunne opleve gennem hendes fortællinger. Og lige i det hun havde det unikke blik, kom de ord, der skulle overtale mig, ud af hendes mund: ”Det største kulturchok for mig var da jeg kom hjem fra min rejse.”
Jeg kunne se på hende, at det var noget der skulle opleves og ikke genfortælles. Det var noget JEG skulle opleve. Jeg ville også opleve at den perfekte, vestlige og luksuriøse verden jeg kendte og lever i, kunne blive set med andre briller. Derfra klikkede jeg kuglepennen i og vidste, at det var det jeg skulle – nu var det bare at vente.

Da jeg endelig kom ud og rejse oplevede jeg mange kulturforskelle. Jeg lappede dem i mig som man kører popcorn i munden inden filmen overhovedet når at starte. Indisk bryllup, slumbesøg, kamelsafari, at blive spurgt 50 gange på få timer om folk må tage et billede af dig til trods for Taj Mahal, et af verdens syv vidundere, står flot og pompøst i baggrunden, busser fyldt op med både mennesker, høns og geder på toppen og ikke mindst følelsen af at træde i kokasser i stedet for hundelorte. Det kunne simpelthen ikke passe, at min vestlige verdensopfattelse kunne blive det største kulturchok på hele den rejse jeg var på.

Der gik nogle måneder. Jeg tog til infomøde – nu som tidligere elev på et Indien, Nepal & Thailand ophold – og da gik det op for mig, at hun har haft ret hele tiden. Jeg kunne se mig selv som den pige, der med det bestemte blik, og den bestemte følelse, kunne genfortælle de ord, som beskrev hele min tilstedeværelse: ”Det største kulturchok for mig, var da jeg kom hjem fra min rejse.” Jeg tror bare ikke på, at det er nok jeg genfortæller det. DU skal selv opleve det.

Marie Gamborg
Elev – Indien, Nepal & Thailand