Er HÖJSKOLENDK en højskole?

Vi bliver engang imellem spurgt om vi er en ”rigtig” højskole. Og det spørgsmål giver selvfølgelig stof til eftertanke. Indrømmet, det er svært for mig at være objektiv, da jeg ejer højskolen og har brændt for det her i 10 år.
Så tillad mig at komme med min mening: Ja, selvfølgelig er vi en højskole.
Er vi en ”klassisk” højskole? Nok ikke, men vores fundament og værdier er i høj grad baseret på den danske folkehøjskoles. Og de værdier handler dybest set om dannelse, fællesskab og selvudvikling.

I foråret 2011, blev vi inviteret af DR P1, til at medvirke i et radioprogram om højskoler, og det takkede vi ja til. Jeg var med, og ligeså var bl.a. generalsekretæren for de danske folkehøjskoler. Han var af den overbevisning, at vi ikke var en højskole – at vi iklædte os ”lånte klæder” – og egentligt blot var en virksomhed der laver rejser for unge. Han er selvfølgelig i sin gode ret til sine holdninger og meninger, og jeg lyttede nysgerrigt på hans argumenter – det kunne jo være han havde ret. Men jeg oplevede at hans argumenter var forældede og firkantede. Jeg var – og er stadig – uenig med generalsekretæren.

Vi er en højskole. Og det er vi fordi vi står på skuldrene af Grundtvig og hans tanker omkring dannelse, fællesskab og selvudvikling. Men vi har tilladt os at tænke lidt ”ud af kassen”, og rejser ud i verden med vores elever. Væk fra den trygge andedam for, i endnu højere grad, at give dem perspektiv, læring og en rejse- og kulturoplevelse langt udover det sædvanlige. Det tror vi på virker ift. dannelse og selvudvikling. Det fortæller vores elever os også, i høj grad, efter deres højskoleophold. Langt de fleste af vores elever fremhæver det stærke fællesskab og meningsfuld selvudvikling, som de vigtigste elementer for dem ift. deres højskoleophold med HÖJSKOLENDK. Ikke river rafting, faldskærmsudspring, dykkercertifikat eller et hike i Yosemite National Park.

Måske er det i virkeligheden nemmest, hvis jeg svarer på de fire nedenstående spørgsmål, der netop handler om dannelse, selvudvikling, fællesskab og det at rejse ud i verden på højskole.

Hvad er dannelse – og hvorfor er det vigtigt?
Dannelse er først og fremmest en proces. Altså noget levende og dynamisk. I en klassisk sammenhæng, er begrebet dannelse tæt forbundet til de forestillinger vi har om det, at være menneske og hvad der gør et menneske til menneske.
For mig at se handler det i høj grad om menneskets ”evne” til selvbevidsthed og refleksion. Vores evne til, at have et billede af, et svar på og at kunne reflektere over ”Hvem er jeg?”. Og det bør i virkeligheden nok være ”Hvem er jeg lige nu?”, for dannelse er en proces og ikke et færdigt produkt. Gennem livet ændres vores opfattelse jo af, hvem vi er.
HÖJSKOLENDK er, efter min mening, en vigtig del af vores elevers dannelsesproces. Det er den bl.a. ved, at vi giver vores elever vigtig viden, der rækker udover at kunne læse, regne og stave. Viden der handler om livet, selvet, mennesker og kultur. I HÖJSKOLENDK handler det i høj grad om refleksion, selvudvikling, relationer, bevidsthed, vekslen mellem tryghed og udvikling, multiverset, værdier, nærvær, personlige styrker, mål, motivation, drømme, fællesskab og at kunne mærke sig selv og tage ansvar for sit liv. Alt sammen noget, der giver eleverne mere selvindsigt, og i sidste ende giver vores elever mulighed for, at leve et mere nærende og tilfredsstillende (og gerne også mere end det) liv.

Hvorfor selvudvikling?
Undervisning og uddannelse handler generelt ofte om faglighed og viden om den ydre verden. Vi bliver målt på karakterer, indtjening, statussymboler og viden om noget udenfor os selv.
Man kan sige, at vi præges af en rationel, mental og akademisk tilgang til livet, og knap så ofte mødes med oprigtig nysgerrighed på det menneske vi reelt er indeni.

Det er fx ikke så tit, at vi mødes med spørgsmål som ”Hvad brænder du allermest for?” eller ”Hvad er vigtigst for dig i dit liv?”.
På forunderlig vis er det knap så vigtigt om vi egentlig trives og har det godt. Bilen skal til lovpligtigt syn hvert 2. år og tandlægen sender besked ud, når der er gået 6 måneder siden sidste bissetjek.
Men hvad med os selv? Hvornår kigger vi efter om vi egentlig har det godt og trives? Og hvad der evt. skal til for at vi trives?

Overordnet set handler selvudvikling for mig om at du er tro mod dig selv, kan mærke hvem du er og tør står op for det du føler i maven. Det du føler er rigtigt for dig.
Det tror jeg på virker ift. at leve et fedt, sjovt og inspirerende liv. Og det er vel det, vi alle sammen dybest gerne vil?

Hvorfor er det vigtigt med fællesskab?
Det er et grundbehov i mennesket. Så simpelt er det. Vi har grundlæggende brug for at føle og mærke, at vi er en del af noget større end bare os selv. Vi har brug for mennesker omkring os, der deler vores værdier og overbevisninger. Et sted vi kan være trygge – en sikker havn. Fællesskabet er gigantens skuldre vi kan stå på, og der tror jeg på, at vi bliver inspireret, rummet, mødt, anerkendt, set og hørt. Vi har også et grundbehov for udvikling, og det får vi også i fællesskaber – for vi er sjældent enige om alt. Heldigvis. Og det skaber friktion, på den fede måde, for heri ligger der stor mulighed for udvikling. Særligt hvis vi er nysgerrige, ikke dømmende og sammen kan undres.

Hvorfor rejse ud i verden på højskole?
Fordi det giver perspektiv på både livet generelt, og desuden på Danmark, verden, vores livsstil og kultur og ikke mindst os selv. Vi kan simpelthen ikke undgå at blive vækket en smule, når vi forlader den trygge og velkendte andedam og ser en “anden” måde at leve livet på – og ikke bare ser på, men er en del af den fremmede kultur for en stund. Det er enormt spændende og lærerigt og jeg tror på, at alle mennesker har godt af at rejse. Det er godt for sjælen og vores fundamentale nysgerrighed og jeg tror oprigtigt på, at det at rejse er noget af det eneste vi kan købe, der gør os rigere.

Thomas F. Carlsen
Medejer – HÖJSKOLENDK