Glem alt om nisser – vi holder jul med firben og frøer

Uret tikker og vi nærmer os med hastige skridt det, de fleste danskere vil kalde den vigtigste og mest uforglemmelige tid på året, juletiden. Men hvordan står det til med julestemningen i regnskoven på St. Croix, på det Caribien & Hawaii hold jeg lige nu er med på?

Jo, så sent som for en uge siden, da vi var nået et godt stykke ind i julemåneden noterede jeg mig for første gang, at ‘Gud, det er jo snart jul’. Til mit forsvar er det nemt at tilsidekaste juletankerne, når man vandrer rundt på en farm i 30 grader, midt på St. Croix. For det er netop der vi befinder os nu. Ridge to Reef farm bød os velkommen for små to uger siden, og siden da har vi elever på Caribien & Hawaii holdet rendt rundt i vores egen lille bobbel herude, blandt palmer og firben. Og det er der altså ikke meget dansk jul over.

Da jeg, d. 2. November, rejste afsted på dette ophold, havde jeg en meget klar fornemmelse om, at mange af os regelmæssigt ville udtrykke en form for afsavn til dem derhjemme, og især her omkring juletid, men indtil videre er det ikke rigtig sket.

Personligt er det første gang jeg er væk hjemmefra i mere end et par ugers tid, så jeg havde forberedt mig selv på masser af hjemve, afsavn til mors kokkeri, mit eget værelse og hvad ellers der venter derhjemme. Indtil videre har mit vildeste savn til derhjemme været herude i regnskoven, hvor man godt lige kunne bruge en bil og en McDonalds inden for rækkevidde. Ja, nogle gange glemmer jeg helt, at jeg også har et liv og en familie hjemme i Danmark, og at jeg lige skal huske at skrive til dem en gang i mellem. Og jeg er langt fra den eneste. Når vi sidder til vores daglige tjek ind (se tidligere blogindlæg for forklaring) hører man tit sætninger som ‘jeg fik ringet til min far i dag for første gang i 3 uger, så det var rart’ eller ‘jeg havde helt glemt, at min mor har fødselsdag i dag, så vi skal lige huske at synge for hende senere’. Hjemve er der altså heldigvis ikke det store af herude, og måske er det fordi vi har for travlt med at øve os i at ‘tjekke ind’ med os selv og hinanden, eller fordi vi er travlt optagede af at tilberede fisk, gris, grøntsager – og endda en slange en dag – til aftensmad, eller også er det simpelthen bare fordi solen skinner fra en skyfri himmel det meste af tiden, og så er det altså svært at savne regn og slud.

Trods de sommerlige omgivelser har nogle fra vores hold sat sig for at få lidt dansk jul flettet ind i regnskoven. Vores juleudvalg er allerede godt i gang med at få arrangeret et juletræ (læs: en palme med guirlander af blade), julemusik (Vi kender efterhånden alle tracks fra ‘Jul i Valhal’ ret godt), og selvfølgelig julemad til juleaften. Kartofler og gris har vi rigeligt af, og fordi øen engang var dansk, er rødkål faktisk også en spise hernede. Og hvis man virkelig savner den danske jul kan man snildt lige besøge fortet fra ‘Nissernes Ø’, der også ligger på St. Croix. At danse om juletræ ved jeg endnu ikke om vi skal, og hvis, kan vi nok ikke undgå, at et par firben og måske også frøer kommer og vil være med til festlighederne. Man kan godt argumentere for at gekkoer (firben) har overtaget nissernes rolle i julen hernede, for man finder dem nemlig tit siddende i loftet og kigge med. Men bare rolig, de er små og bange for mennesker.

Så har du lyst til at komme på den vildeste oplevelse, og kunne byde ind med de sygeste historier om din jul, eller bare rejsen, til alle kommende familiefester, og gøre hele familien misundelig, er det en sikker vinder at hoppe med på et HÖJSKOLENDK eventyr.

Varme knus og hilsner
Marie Ambrosius – Caribien & Hawaii, vinter 2018